CASE / Urbancorner
Urbancorner sålde +300 cyklar med hjälp av annonsering på Facebook.
INLEDNING
Urbancorner säljer och reparerar elsparkcyklar. Med fokus på kvalité, service och miljö förser dem sina kunder med de senaste produkterna inom elfordon.
Under sommaren 2020 kontaktade grundaren Sebastian Vocanac oss. Han behövde hjälp med att skapa en kampanj för deras egna cykelvarumärke everyb:kez.
Läs mer om Urbancorner Här.
+ 98,1%
omsättning
+ 300
cyklar
+1120%
ROAS
Utmaning & Lösning
UTMANING
Det är tuff konkurrenas för företag som säljer cyklar. Det finns med andra ord ett stort utbud av varumärken som lyckas hålla hög kvalité, god service och som samtidigt besitter ett starkt och inarbetat varumärke.
Eftersom att Urbancorner tidigare inte avsatt marknadsbudget för deras varumärke var kännedomen låg kring cyklarna. Utmaningen låg därmed i skapa annonser som både skulle vara visuellt tilltalande men samtidigt tillräckligt informerande för att i slutändan generera i köp.
Då uppdraget var tidsbegränsat behövde vi under kort tid skapa nyfikenhet kring varumärket, informera om produkterna och dessutom skapa annonser som var säljdrivande. Ett utmanande uppdrag, men som vi lyckades med.
LÖSNING
Urbancorner hade sen tidigare stor och bra bildbank anpassat för sociala medier. Detta gav oss förutsättningarna att starta igång kampanjerna snabbt.
Facebook och Instagram var ett glasklart kanalval. Både för att deras primära målgrupp finns där men också för att intresset för köp visat sig starkast på plattformarna.
Första periodein investerade vi i diverse A/B-test. På detta vis kunde vi reda ut vilket budskap som attraherade vilka målgrupper. Vi testade alltifrån annonsformat till textlängd. Efter det kunde vi rikta annonserna till målgrupper som visat sig mest benägna för cykelköp. Under tidens gång kunde vi dessutom optimera insatserna ytterligare genom att rikta annonserna mot de personer som visat sig generera i de största intäkterna.
Kampanjen gav ett så lyckat resultat att vi efter några dagar var tvungna att pausa insatserna för att Urbancorner skulle hinna ikapp med de logistiska delarna.
Efter 6 dagar hade vi lyckats sälja slut på lagret, motsvarande 314 cyklar. Urbancorner var så nöjda med våran insats att vi idag ansvarar för all marknadsföring för hela företaget.
Vad tyckte Sebastian?