INSIGHTS / Ecology and Pioneering

Lyckas med social media annonsering

INLEDNING

Det finns förmodligen lika många digitala strategier som det finns .. I skrivande stund ger en enkelt sökning på Google

7 670 000 resultat.  

 

Tyvärr är många av dessa strategier inte anpassade efter de förutsättningar och möjligheter som det digitala landskapet förser oss med, utan är istället baserade på att skapa snabba resultat vilket ofta leder till kortsiktiga lösningar. 

 

Annonsering på sociala medier ger er inte bara möjligheterna att synas - utan också möjlighet att synas med rätt budskap för rätt personer under rätt tid.  Men för att verkligen lyckas  krävs en strategi som är kreativ, skarp, relevant och som dessutom utgår från målguppens intresse och intentioner. 

 

Låter det som mycket att tänka på? Vilken tur att du är här! Nedan följer nämligen ett digital ramverk som vi utgår ifrån för att skapa effektfulla och lönsamma digitala strategier. Ramverket kommer hjälpa dig att: 

  • Optimera hela köpresan och inte bara delar av den

  • Utgå från målgruppens intresse och inte dina egna. 

  • Titta på rätt KPI:er för att avgöra vad som faktiskt är ett bra resultat. 

Utmaning & Lösning

UTMANING

Det är tuff konkurrenas för företag som säljer cyklar. Det finns med andra ord ett stort utbud av varumärken som lyckas hålla hög kvalité, god service och som samtidigt besitter ett starkt och inarbetat varumärke. 

Eftersom att Urbancorner tidigare inte avsatt marknadsbudget för deras varumärke var kännedomen låg kring cyklarna. Utmaningen låg därmed i skapa annonser som både skulle vara visuellt tilltalande men samtidigt tillräckligt informerande för att i slutändan generera i köp. 

Alla som någonsin annonserat vet att det är mot alla regler att försöka väcka uppmärksamhet, informera och sälja genom ett och samma annonstillfälle. Då uppdraget var tidsbegränsat var detta något vi helt enkelt försökte åstadkomma och dessutom lyckades lösa

 

LÖSNING

För att konkritersera en stor och bred kampanj behövde uppdraget spaltas ner i 3 delmål:

1. TrafikVilket typ av budskap väcker uppmärksamhet och genererar i trafik? 

2. Beteende: Vilket typ av beteende kan vi fötvänta oss efter klick på annons. 

3. konverteringVilken kontaktpunkt och typ av information genererar i köp. 

Genom detta kunde vi på ett metodiskt sätt reda ut vart i köpprocessen vi lyckades / misslyckades.  Genom att investera  i flertal A/B-test* kunde vi dessutom snabbt reda ut vilket typ av budskap, innehåll och information som faktiskt genererade i de mål vi satt upp.  

 

Kampanjen gav ett så bra resultat att vi efter några dagar var tvungna att pausa insatserna för att Urbancorner skulle hinna ikapp med de logistiska delarna.  

 

Efter 6 dagar hade vi lyckats sälja slut på lagret, motsvarande 314 cyklar. Urbancorner var så nöjda med våran insats att vi idag ansvarar för all marknadsföring för hela företaget. 

Vad tyckte Sebastian?

“ Vi behövde hjälp med att sälja cyklar och ville testa Facebook annonsering som en primär kanal för detta.  A&O hjälpte oss med strategi, publicering och optimering. Resultatet blev bättre än vad vi hoppats på och jag är väldigt glad att vi valde A&O som samarbetspartner."

- Sebastian Vocnanc, grundare Urbancorner

Hitta oss
Kungsgatan 4
411 19 GÖTEBORG
Sverige
Följ oss på Sociala medier!
  • White Instagram Icon
  • White LinkedIn Icon

Amanda Siring

Digital analytiker

Olivia Ginman

Digital marknadsförare